דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיכאון אחרי לידה בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 24/10/2011 ]

מילים במאמר: 676   [ נצפה 2367 פעמים ]

תהליך ההיריון והלידה הוא סוג של טראומה לגוף, הגוף עובר תהליכים שונים וחדשים, אם קיים חוסר איזון בגוף עלולים להיווצר סימפטומים לא נעימים כגון, בחילות, הקאות, מצבי רוח, עייפות, תשישות ועוד.

בדומה לכך, גם התקופה שאחרי הלידה, תקופת ההתאוששות וגידול ילד/ה חדש/ה, היא תהליך לא מוכר, תהליך שדורש מהגוף המון משאבים, אם בגוף לא קיימים המאגרים הדרושים הגוף יראה את אותותיו.

תופעות שונות שעלולות להופיע לאחר הלידה: עצבנות, חוסר שקט, חרדה, עייפות ותשישות, נטייה לבכות בקלות, הרגשה של חוסר אהבה, עצבות, חרטה, אינסומניה ועוד.  לרב, בחברה, התופעות מוגדרות כדיכאון לאחר לידה.  בדר"כ אלו תופעות מוכרות ה"מתיישבות" על חוסר איזון קיים אך בעוצמות גדולות יותר, לכן יש נשים שחוות את התופעות הנ"ל ויש כאלו שלא. זאת אומרת, אשה בעלת נטייה להתעצבן בקלות יכולה למצוא את עצמה מתעצבנת בתדירות גבוהה יותר אחרי הלידה.

בתהליך ההיריון והלידה יש שחקן ראשי: הדם. ברפואה הסינית לדם יש חשיבות גדולה בעיקר אצל נשים. נשים מאבדות כל חודש בוסת כמות דם שמנקה ומחדשת אך גם מחלישה את הגוף. לפי כמות הדם, הצבע, הסמיכות ועוד יש אפשרות למטפלים ברפואה הסינית לבצע אבחנה לגבי בריאות האישה.

 כבר בהריון, כתוצאה מהזנת העובר, איכות הדם נחלשת (ברפואה מערבית- חוסר בברזל או b12(  בלידה עצמה ובשבועות לאחר מכן יש איבוד מסיבי של דם מה שגורם להחלשות של הגוף כולו.

לפי הרפואה הסינית, לדם יש תפקידים רבים, אחד מהם הוא להזין את הנפש. הנפש שוכנת בלב על מצע של דם. כאשר יש מעט דם הנפש לא רגועה. כמו ספינה ששטה על מים סוערים וגועשים, כך הנפש שלנו מיטלטלת ברגע שקיים בגוף מצב של חסר דם. בנוסף, תפקיד הדם להזין את כל האיברים בגוף , ברגע שקיים חסר דם אין זרימה מספקת אל האיברים וכתוצאה מכך האיברים נחלשים ונוצרת עייפות גדולה, תשישות, עור יבש, נשירת שיער, ציפורניים מתפצלות, התכווצות ונוקשות של השרירים, נק' שחורות בראייה ועוד.

ברפואה הסינית קיימים חמישה אלמנטים (אש, עץ ,אדמה, מתכת ומים) כל אלמנט אחראי על איברים מסוימים, רגשות, צבעים, טעמים וכו'. בכולנו קיימים כל האלמנטים אך המשקל של כל אלמנט הוא שיוצר את טבע ואופי האדם. כך אפשר להבין למה כל אישה חווה חוויות שונות לאחר הלידה.

האיברים המושפעים ביותר מהלידה והדם הם הכבד(אלמנט העץ),לב (אש) טחול(אדמה) והכליות (מים).

הטחול מאלמנט האדמה אחראי על עיכול נכון של חומר (פיזי ומנטלי), על אחזקה של האיברים במקומם, ייצור הדם , משפחתיות וחברות. לכן חוסר איזון בטחול יוביל לדיכאון המתאפיין קושי לעכל את המציאות החדשה, חוסר תאבון, שלשול, טחורים, שכחה ופזרנות, חולשת שרירים, צניחת אנרגיה, תשישות ונטייה לשפעות.

הלב מאלמנט האש אחראי על הנפש, על הצחוק ושמחת החיים, על האהבה, מרץ והאש בחיינו. לכן,חוסר איזון בלב יוביל לדיכאון המתאפיין בפלפיטציות (דפיקות לב), חרדה, חלומות מטרידים, הרגשה של חוסר אהבה, נטייה לצחוק/בכי מוגזמים, התמכרות לממריצים (קולה, קפה, סיגריות, סמים) קושי בהרדמות.

חוסר איזון בכבד יוביל לדיכאון המתאפיין בכעס/נטייה להתעצבן בקלות, חוסר שקט, חוסר סבלנות כאבי ראש, גיהוקים, טעם חמוץ בפה, אינסומניה, התכווצות שרירים.

חוסר איזון בכליות יוביל לדיכאון המתאפיין  בפחדים, חרדה קיומית, חולשה בגב תחתון, כאבי ברכיים, חוסר חשק מיני.

ניתן לראות כי ברפואה הסינית יש תשובה לכל התופעות, יש הסבר לכל התופעות והרגשות ועל כן ניתן לטפל בכך.טיפול ברפואה הסינית הוא טיפול כולל וישלב כמה אלמנטים- דיקור, צמחי מרפא, הדרכה תזונתית וטווינא.

בדיקור- נבחר נק' שמאזנות את האיברים הפנימיים, נחזק חולשות ונפזר עודפים. בעזרת הדיאגנוזה נבחר פורמולה של צמחים סיניים המטפלים במצב הכללי של גוף האישה. התזונה היא אלמנט נוסף של חיזוק, לכל איבר יש מאכלים המחזקים אותו. ולבסוף, טווינא- אומנות העיסוי, נרפה לחצים, נשחרר תקיעויות ומועקות בגוף.

הטיפול ברפואה הסינית שונה מאישה לאישה שכן לכל אחת הגוף שלה והנפש שלה וכל אחת מגיבה שונה, לרוב נעשה סדרה של 8 טיפולים אחת לשבוע , לאחר 8 טיפולים יהיו נשים שירגישו מצוין ויוכלו להגיע אחת ל3 שבועות ויהיו נשים שיצטרכו להמשיך אחת לשבוע.

ככלל חשוב לחזק את הגוף כבר בתקופה לפני ההיריון ובהריון עצמו, גם כדי שההיריון יעבור בקלות וגם כדי למנוע תופעות לאחר הלידה. התזונה צריכה להיות עשירה בדגנים ירקות וקטניות, חשוב להרבות במזונות מחזקי דם: פירות יער, סלק, עלי מנגולד, עלי תרד, בטטה, דלעת,גזר, עלי פטל (החל משבוע 36), עלי סרפד. חשוב להתאים פעילות גופנית, ולנוח שזקוקים לכך.

 

לירון לוי וייס- מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, בוגרת רידמן ירושלים


התמחות בבי"ח שערי צדק וקופ"ח לאומית


מדריכה מוסמכת לאיינגאר יוגה


קליניקות: מושב גבע כרמל, כרכור,  מושב ניר גלים


lironilevi@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב